Biojätten Cinemark Holdings rapporterade en svängning till vinst under fjärde kvartalet, vilket markerar det första lönsamma kvartalet sedan starten av coronavirus- pandemin trots att omicron-varianten har orsakat ny huvudvärk för företag. Företaget på fredagen hyllade också “betydande framsteg i pandemiåterhämtning.”

Företaget, ledd av VD Sean Gamble som efterträdde Mark Zoradi den 1 januari, redovisade en kvartalsvinst på 5,7 miljoner dollar. Det jämfört med en förlust på 239,3 miljoner USD under samma period 2020. Justerat resultat före räntor, skatter, avskrivningar och amorteringar (EBITDA) för de senaste tre månaderna ökade till 139,4 miljoner USD, jämfört med en förlust på 97,5 miljoner USD för ett år sedan. Intäkterna steg med 579 procent till 666,7 miljoner USD från 98,2 miljoner USD under samma period för ett år sedan.

“Den teatraliska utställningsindustrin och vårt företag tog enorma framsteg för att återhämta sig från de pågående effekterna av pandemin under 2021, och kulminerade i ett exceptionellt fjärde kvartal”, säger Gamble, som senast fungerade som utställarens COO och CFO, i ett uttalande som åtföljde offentliggörandet av de senaste finansiella resultaten. “Under kvartalet överträffade Cinemark den nordamerikanska branschens kassaresultat …när man jämför resultaten med fjärde kvartalet 2019. Våra latinamerikanska antagningar överindexerade också sina motsvarande branschriktmärken.”

Han framhöll att en “återhämtning i närvaro genererade positiva resultat i kassaflödet från verksamheten, nettoresultatet och justerad EBITDA över hela vår globala organisation för första gången sedan uppkomsten av COVID-19 – alla viktiga milstolpar i vår återhämtning.”

Under ett analytikersamtal på morgonen såg Gamble, som påminde om en störd biopremiärkalender för de bästa Hollywood-filmerna på grund av nedläggningar av teatern under pandemin, framåt mot ett mer konsekvent utrullningsschema för filmtitlar med strikta teaterfönster.

Det inkluderar studior som skickar stora mainstreamtitlar med stjärnkraft till strömmande plattformar efter att teateruppvisningarna har börjat. Gamble upprepade andra utställare när de argumenterade för att exklusiva spelningar på biografer för tältstänger kommer att dra fansen tillbaka till multiplexen och skapa bättre lönsamhet med lång svans för studior bortom biograferna.

“Ett teaterfönster fortsätter att producera större evenemang … och öka biljettkassan med minskad piratkopiering,” sa Gamble till analytiker. Och när han diskuterade en pågående konversation med Hollywood-studiorna runt teatraliska fönster, hävdade Cinemark-chefen att 45 dagar verkar vara den nya längden på bioserier av stora filmtitlar innan de går till streaming.

 

 

“De positiva nyheterna i utsikterna är att de flesta släpp kommer att ha någon form av ett exklusivt fönster och det verkar som att de största filmerna drar sig mot ett 45 dagars fönster,” sa Gamble. Han pekade på att Paramount och Warner Bros. formellt hade ställt sig bakom ett 45-dagarsfönster, Universal fortsätter att släppa de flesta av sina filmer med ett 45-dagarsfönster och Sony förblir en “stor förespråkare” för ett teaterfönster.

“Disney har tagit mer av “vi kommer att vänta och se hur saker och ting utvecklas med pandemins förlopp”, tillade han om att nyckelstudiojätten hittills inte officiellt avslöjat sin hand om teatraliska fönster. När han skildrade Cinemark som anpassade sig till en dramatiskt förändrad teatermarknad när pandemin avtar, pekade Gamble på lovande 2022 biljettkontor från kommande Hollywood-studiotitlar som The Batman, Doctor Strange In the Multiverse of Madness, Top Gun: Maverick, Thor: Love and Thunder , Avatar och Black Panther: Wakanda Forever .

Företaget varnade investerare för att det första kvartalet 2022 kommer att inkludera en motvind från effekterna av den senaste vågen av omicronvarianten på filmvisning. Och Cinemark CFO Melissa Thomas diskuterade företaget med hjälp av data och analyser för att anta mer dynamisk prissättning, baserat på tid på dygnet och veckodag, snarare än att införa generella prishöjningar.

“Vi testar och lär oss. Till exempel är vi mitt uppe i en serie tester för att bättre förstå hur elasticiteten har utvecklats under pandemin, för att ytterligare optimera våra basprisnivåer framöver. Det kan innebära höjningar eller sänkningar av prissättningen, beroende på teatermarknaden, tid på dygnet och veckan och olika andra faktorer, säger Thomas.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here