Liberty Media , företaget som kontrolleras av miljardärmogulen John Malone och som har tillgångar som ljudunderhållningsjätten SiriusXM, baseballklubben Atlanta Braves och Formel 1-racingbanan, rapporterade en förbättrad ekonomi under det fjärde kvartalet på fredagen. Och det presenterade utsikterna för liveevenemangsjätten Live Nation Entertainment.

Kvartalsintäkterna på Atlanta Braves nästan tredubblades från 35 miljoner dollar till 102 miljoner dollar, medan Formel 1-gruppens intäkter steg med 62,3 procent till 787 miljoner dollar, avslöjade företaget i sin resultatrapport . SiriusXM, Howard Sterns hem, noterade en intäktsökning på 4,2 procent för det sista kvartalet 2021 till 2,28 miljarder dollar.

När det gäller rörelseintäkter svängde Liberty SiriusXM Group från en förlust på 527 miljoner dollar till en vinst på 450 miljoner dollar för fjärde kvartalet, Braves förlust minskade från 35 miljoner dollar till 1 miljon dollar, och Formel 1-rörelseresultatet svängde från en förlust på 41 miljoner dollar till en vinst på 62 miljoner dollar.

Liberty Medias vd, Greg Maffei, på ett morgonsamtal till analytiker, hyllade hans sport- och underhållningsmärkes partnerskap med Netflix och dess dokumentserie Drive to Survive , eftersom dess publikframgång har ökat fanskaran för Formel 1 på den amerikanska marknaden och fört nya tittare till sporten.

“Det har varit en seger hela vägen. Det har växt fram vår sport, inte bara i USA utan runt om i världen. Jag hoppas att äktenskapet fortsätter under en lång tid, sa Maffei. Betygsframgången för Netflix med dokuserien när den går in i en fjärde säsong har setts som en möjlig upptakt till videoströmningsjättens bud för att säkra ett livesändningsavtal för den professionella racerbilsserien.

Netflix och Amazon Prime anses vara möjliga anbudsgivare tillsammans med nuvarande innehavare ESPN för Formel 1-rättigheterna när de kommer att köpas i slutet av 2022. Maffei berättade för analytiker att Formel 1 tecknade ett treårigt avtal med ESPN 2019 som värderade “bredare täckning över pengarna.”

Med tanke på den större publikräckvidden för Formel 1 på den amerikanska marknaden antydde Liberty Media-chefen att han skulle söka ett mer lukrativt sändningsavtal den här gången. “Vi kommer att väga vad som är tillgängligt för oss, och jag tror inte att det är en fullständig avvägning. Det kommer att finnas grader av tillgång, grader av täckning och det kommer att finnas grader av pengar och uppenbarligen att ha fördelen av fler amerikanska lopp och mer potentiell amerikansk sponsring och global sponsring med en amerikansk närvaro väger in i vårt tänkande om den bredden också och hur länge en affär som vi vill bryta”, hävdade Maffei.

 

 

Han återvände till Netflix-pakten om Drive to Survive för att lyfta fram Formel 1:s tilltal till streamingjätten.
“Det är en vinnande produkt för Netflix. Det (Drive to Survive) var nummer ett i 27 länder. Det är relativt kostnadseffektiv programmering för dem. Så jag tror att det är en absolut vinst och lika mycket för Netflix som för oss. Jag tycker om att vi har gjort det bra för Netflix. När jag pratar med Reed och Ted är de verkligen entusiastiska över produkten”, sa Maffei om diskussionerna med Netflixs Reed Hastings och Ted Sarandos.

Under det senaste kvartalet såg Liberty Media sina totala rörelseintäkter uppgå till 511 miljoner dollar för de tre månaderna som slutade den 31 december. Det jämfört med en förlust på 603 miljoner dollar för året sedan. De totala intäkterna för kvartalet ökade från miljarder dollar till miljarder dollar.

Sa Maffei i ett uttalande som åtföljer hans företags senaste finansiella resultat: “Det var en stark avslutning på 2021 för Liberty-företagen. Avslutningen på Formel 1-VM kunde inte ha varit mer spänning. Den övertygande handlingen på banan fortsätter att driva verksamhetens svänghjul, och vi gjorde nyligen många tillkännagivanden kring värdeskapande avtal.”

Han hävdade också att SiriusXM “slog rekord i intäkter och justerat resultat före räntor, skatter, avskrivningar och amorteringar” och att Atlanta Braves “fortfarande solar sig i glansen av sin World Series-titel.”

Och han lovordade positiva momentum på Live Nation, där Liberty äger en andel på 31 procent, enligt dess hemsida. Företaget “gynnades av en otrolig efterfrågan på fans under det bakre halvåret, och alla ledande indikatorer pekar på rekordprestanda 2022”, sa han. Allt som allt, “vi går in i det här året energiska och exalterade inför nästa tillväxtområden över hela linjen,” sa Maffei.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here