För många företag kan Asien ses som en utmaning att ta sig an. Med tanke på att regionen är hem för ett brett utbud av språk, demografi och viktigast av allt, inkomstnivåer, är uppgiften definitivt utmanande. Men för Riot Games verkar det inte vara en fråga om oro.

I ett nyligen tillkännagivande gör företaget, som ägs av Tencent , stora framsteg för att sänka djupare rötter i Asien och Stillahavsområdet.

Om du har varit i spelområdet de senaste två åren har Riot Games utökat sitt spelbibliotek i en otrolig takt. Dessutom har de marknadsföringsmusklerna att backa upp det också.

Med Valorant (First Person Shooter), Wild Rift (Mobil MOBA), Legends of Runeterra (Kortspel), är företaget inte längre en etttricksponny med League of Legends. Dessutom har de också släppt ytterligare titlar i form av Ruined King (RPG) och Hextech Mayhem (Rytmn Runner) till varierande framgångsnivåer.

Trots all deras ansträngning kan man inte klandra dem för att de försöker. På partnerskapsfronten har Riot Games också varit aktiva, och arbetat med sådana som Secretlab , Netflix och Logitech för att utöka deras fotavtryck tidigare spel.

Framöver försöker Riot Game expandera och etablera lokala kontor på marknader som Indien, Indonesien, Malaysia, Filippinerna och Thailand. Denna expansion skulle vara ett komplement till befintliga kontor i Japan och Singapore. Med den massiva expansionen kommer också en hel del anställningar. Så om du funderar på att gå med i Riot Games skulle detta vara det lämpliga tillfället att göra det.

Alex Kraynov, som leder dessa ansträngningar, skulle bli den nya VD:n för APAC. Att gå med i hans ledarteam skulle vara –

  • Shinji Komiyama, chef för Country Management, APAC
  • Jennifer Poulson, chef för publiceringspartnerskap, APAC
  • Alasdair Gray, marknadschef, APAC
  • Derek Winder, chef för affärsutveckling, APAC
  • Yasushi Fujimoto, landschef för Japan
  • Joel Guzman, Filippinernas landschef
  • Resha Pradipta, landschef för Indonesien/Malaysia

Intressant nog är det ursprungliga spelet som startade allt fortfarande låst. League of Legends och dess spinoff för automatisk schack, Teamfight Tactics, är kvar hos den ursprungliga förlagspartnern i Sydostasien med Garena. För övrigt råkar Tencent äga aktier i Sea, moderbolaget till Garena. Senast hade Tencent sålt aktier för 3 miljarder dollar i Sea, vilket minskade sin andel i bolaget från 21% till 18%.

“League of Legends och Teamfight Tactics har varit en nyckeltitel sedan Riot lanserades för några år sedan. Sammantaget är vi nöjda med hur Garena driver produkten överlag och vi kommer att fortsätta partnerskapet”, formulerade Kraynov utan att hoppa över ett slag.

På communityfronten blandas pratstunden till stor del med den här nyheten. Samhället tenderar att ha en kärlek/hat-relation med Garena och ibland skevs det negativt då och då.

När det gäller företagets bana är vi angelägna om att se hur långt Riot Games kommer att växa i kölvattnet av stora förvärv inom videospelsindustrin.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here