Technicolor , det hundraåriga Hollywood-företaget, håller på att spinna ut sina kreativa tjänster, inklusive sin Oscar-belönta verksamhet för visuella effekter. Företaget sa på torsdagen att det avser att avveckla 65 procent av sina Technicolor Creative Studios och kommer att behålla 35 procents ägande för sig själv.

Technicolor Creative Studios omfattar sina verksamheter för visuella effekter , som inkluderar MPC, som arbetade på den Oscar-vinnande 1917  och Oscarsnominerade remaken av Lejonkungen . Det senaste arbetet från studion inkluderar även Ghostbusters: Afterlife , Cruella och West Side Story. Den kommer upp med Top Gun: Maverick och live-action Little Mermaid . Technicolor Creative Services omfattar också The Mill, som tillhandahåller VFX för reklamkunder; Mikros Animation; och Technicolor Games.

VD Richard Moat sa att flytten kommer att hjälpa både avknoppningsföretaget och Technicolor “bli mer smidiga och i slutändan frodas som oberoende företag.”

Moat tillade: “Efter en omfattande granskning fastställde vi att att fullfölja den partiella avknoppningen av TCS från koncernen tillsammans med en fullständig refinansiering av den befintliga skulden kommer att vara den lösning som bäst anpassar strategi, värdeskapande och finansiella mål för alla Technicolors intressenter.”

Under första halvåret 2021 sålde företaget sin postproduktionsverksamhet till Streamland Media för 36,5 miljoner dollar, vilket tog företaget ur den verksamhet där det var mest känt. Vid den tiden sa Moat att försäljningen var en del av en “långsiktig vision” att fokusera på visuella effekter och animation.

2020 gick Technicolor igenom en omstrukturering efter att ha ansökt om konkurs.

Technicolor har för avsikt att behålla sin verksamhet för uppkopplade hem, som inkluderar dess bredbandsgatewayboxar och set-top-boxar, samt hemunderhållningstjänster som DVD-mastering och replikering. Dess varumärkeslicensavdelning kommer att säljas.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here